۱۳۸۹ تیر ۳۰, چهارشنبه

آیا گوزیدن زن برای دفع نامحرم جایز است؟

از آنجا که اخیرا فتواهایی مبنی بر جایز نبودن استفاده زن از عطر و ادکلن در خارج از خانه صادر شده است عده ای از خوانندگان عزیز سوالاتی دارند که برایشان ایجاد شبهه می کند. برای همین خدمت جناب حجت الاسلام والمسلمین حضرت آیت الله آرش گادوین رسیدم تا سوالات شما را با او در میان بگذارم.

 خبرنگار:استاد لطفا بفرمایید که اصولا چه بوهایی برای زن در خارج از خانه مجاز است و چه بوهایی مجاز نیست.

استاد گادوین: اصولا هر بویی که باعث جذب نامحرم باشد جایز نیست و هر بویی که باعث دفع نامحرم گردد پسندیده است. بوهای پسندیده ای که برای زنان در خارج از خانه توصیه می شود از این قرار هستند:
بوی سیر, بوی پیاز, بوی شمبلیله قرمه سبزی, بوی روغن سوخته, بوی عرق, بوی پهن گاو و یا گوسفند, بوی پشکل مرغ و یا پرندگان دیگر, بوی گوز و یا مدفوع و حتی ادرار, بوی باقالی پخته و یا جوراب بودار, بوی امشی و پیفپاف. البته برخی از مراجع اعتقاد دارند که خوشبو کننده هایی مثل به به هم ایراد ندارد ولی بنده آن را جایز نمی دانم.
بوهایی مثل گلاب, بوی گل یاس, بوی گل رز و یا هر گل دیگری به استثنای خرزهره, بوی عطرهای خارجی, بوی عطرهای شاه عبدالعظیمی و یا بوی ادکلن مردانه, بوی شامپو و یا صابونهای معطر به علت اینکه توجه نامحرم را جلب کرده و آنها را به سمت خود جلب می کند جایز نمی باشد.

خبرنگار: استاد اصولا آیا گوزیدن برای دفع نامحرم جایز است یا خیر؟

استاد گادوین: بله جایز است. اصولا گوز برای همین منظور آفریده شده است و زن ها به محض اینکه فرد نامحرمی به آنها نزدیک شود سریعا باید بگوزند تا او هر چه زودتر از محل دور شود. این امکان را شما حتی در حیواناتی مثل راسو هم میبینید که از گوز به عنوان یک وسیله دفاعی استفاده می کند. حتی اگر یک زن در سجده و یا رکوع متوجه شود که یک نامحرم از عقب به او نزدیک می شود گوزیدن او به منظور عقب راندن و دفع نامحرم اشکالی ایجاد نمی کند.

خبرنگار: جناب استاد علاوه بر بو آیا صداهایی هم وجود دارد که برای زن جایز نباشد؟

استاد گادوین: بله حتما اینطور است. اصولا هر صدایی که باعث جذب نامحرم شود در خارج از خانه اشکال دارد. صداهایی مانند صدای پاشنه کفش, صدای به هم خودن زیور آلات و النگو و یا حتی صدای خود زن. البته صدای دمپایی لاستیکی اگر بر روی زمین کشیده شود جایز است و مشکلی ایجاد نمی کند. زن ها برای صحبت کردن در خارج از خانه باید یک انگشت خود را از داخل دهان بر کناره لب خود بگذارند و آن را به سمت بیرون فشار دهند تا صدای آنها برای نامحرم تحریک کننده نباشد. صدای جویدن آدامس و تق تق آن نیز موجب تحریک شده و مجاز نمی باشد. بهتر است که اصولا یک زن در خارج از خانه هیچ صدایی از خودش ایجاد نکند مگر آروغ و گوز و سرفه های خلطی که باعث دفع نامحرم می شود. تف کردن زن بر سطح معابر هم اگر دارای خلط باشد و نامحرم را جذب نکند مانعی ندارد.

خبرنگار: استاد لطفا درباره ظاهر زن هم در خارج از خانه بفرمایید.

استاد گادوین: اصولا  بهتر است که زن از خانه خارج نشود ولی در صورتی که می خواهد این کار را انجام دهد ظاهر او باید در مجموع کریه و دافع نامحرم باشد. اگر صورت زن پر از جوشهای چرکی و زخم و زیلی است نشان دادن آن نه تنها بدون اشکال است بلکه ثواب هم دارد ولی اگر یک زن صورت زیبا دارد باید آن را از نامحرم بپوشاند و یا از وسایلی در صورتش استفاده کند که منظر او را کریه جلوه دهد. مثلا اگر ان دماغش آویزان باشد خوب است و یا می تواند از مقداری واکس برای سیاه کردن صورتش هم استفاده کند. ولی در مجموع بهتر است که فقط یک چشم او از میان چادر پیدا باشد و این از سر او هم زیاد است. اگر یک زن صورت خود را نپوشاند نباید برای حرف زدن دهان خود را باز کند چون داخل دهان یک زن محل مساعدی برای جذب نامحرم است. باید سعی کند که با دهان بسته حرف بزند. طبیعی است که بهترین رنگ هم برای زنان رنگ سیاه است.
خبرنگار: خیلی ممنون استاد از اینکه وقت شریفتان را به ما دادید.

۲ نظر:

  1. خیلی مضخرفید خاله زنکها با دین هم شوخی میکنید.

    پاسخحذف
  2. عجب خارکوسه هایی هستید برید ننه همدیگه رو بگایید چیکار به کوسه شعر گفتن دارید کس کشا

    پاسخحذف