۱۳۸۸ بهمن ۲۲, پنجشنبه

عملکرد جنبش سبز در 22 بهمن

البته کسی نظر من را نپرسیده است ولی من خودم می خواهم که نظرم را در رابطه با عملکرد جنبش سبز در 22 بهمن بنویسم. قبل از اینکه در این رابطه صحبت کنیم اجازه دهید که کمی بررسی کنیم و ببینیم که منظور ما از جنبش سبز چیست. آیا منظور از جنبش سبز کسانی هستند که در بالاترین فعالیت می کنند؟ آیا جنبش سبز کسانی هستند که پیرو آقای سازگارا و آقای نوری زاده هستند؟ آیا کسانی که در خارج از کشور فعالیت می کنند و یا در تظاهرات شرکت می کنند نیز عضوی از جنبش سبز هستند؟

اگر بخواهید نظر من را بدانید می گویم که جنبش سبز یک احساس عمومی و یک جنبش همگانی است نه یک گروه و یا حزب سیاسی. پس من نمیتوانم هیچگاه بگویم که من و تو حسن و غلام و تقی و نقی جنبش سبز هستیم. جنبش سبز سالها در دل تمام ایرانیان جوانه زده است و دارد رشد می کند و اینطور نیست که در عرض چند ماه به این نقطه رسیده باشد. لطفا دقت کنید که جنبش سبز همانگونه که بزرگ تر و بسیار سنگین تر از آن است که بخواهند از حرکت آن جلوگیری کنند, به همان نسبت هم آنقدر سنگین است که نمیتوان آن را هول داد و یا جهت آن را تغییر داد. اینکه من و شما بنشینیم و بگوییم فلان کار و بهمان کار را می کنیم تاثیر خیلی زیادی بر یک جریان عمومی و همگانی ندارد و بیشترین تاثیر آن این است که توقعات نا متناسب با واقعیت ایجاد می کند.

اگر فرض کنیم که جنبش سبز یک گوی بسیار سنگین باشد که با سرعت یک متر در ماه جلو می رود, این خوش خیالی است که بخواهیم آن را هول دهیم و بکنیم دو متر در ماه. این حرکت باید مانند آغاز آن خود جوش باشد همانگونه که مردم برای پیروزی تیم ملی ایران در مقابل استرالیا و یا پس از انتخابات و مواجهه با نتایج نامتناسب به خیابانها آمدند.

آنچه برای من آشکار است این است که این جنبش به حرکت خود ادامه خواهد داد و راهی برای بازگشت آن وجود ندارد. این یک موج عظیم و همگانی است که خود تصمیم می گیرد چکار کند و به کجا برود. پس صبور باشید و اجازه دهید که این جوانه ای که به مرور سر از خاک درآورده است به رشد خود ادامه دهد. در ضمن از یاد نبرید که بخش عظیمی از این جنبش همچون آتش زیر خاکستر است و هر زمانی که شرایط آن مهیا باشد زبانه خواهد کشید.

بنابراین من عملکرد جنبش سبز در روز 22 بهمن را مثبت می دانم و به نوبه خودم از تمام شما عزیزانی که پا به خیابان گذاشتید و اعلام موجودیت کردید نیز سپاسگزاری می کنم.

دود

۴ نظر:

  1. تحلیل درستی بود

    پاسخحذف
  2. من در یک دانشگاه خارج از کشور درس می خوانم، در ابتدای مبارزات جنبش سبز با یکی از استادام در مورد ایران صحبت میکردیم. ایشون حرف جالبی زد گفت: جنبش شما رهبر نداره، گفتم رهبران گرایش سیاسی دارند. گفت فرقی نمی کنه جنبش رهبر می خواد یکسی مثل گاندی که راه بیفته و نایسته یعنی یه مدت ساکت نشه بعد دوباره به خودش بیاد یا اینکه گرایشات سیاسی و اعتقادی خودش رو بخواد به جنبش تحمیل کنه. همچین رهبری در جنبش سبز وجود نداره برای همینه که یه عده از مردم به حرف آقای نبوی گوش می کنند، یه عده سازگارا رو سرمشق می کنن، و یه عده صبر می کنن ببینن مهاجرانی یا مخملباف کجا هستند.
    هر جنبشی یک رهبر یا یک شبکه رهبری می خواد که حرفش یکی باشه و با مردم باشه. فارغ از هر اعتقاد سیاسی و دینی. به نظر من اون موقع دیگه هل دادن لازم نیست؛ جنبش خودش سرعتش بالا میره.
    وقتی گاندی پیاده راه افتاد، تنها بود، ولی مردم یواش یواش باورش کردند و یه دفعه تمام هند پای پیاده به حرکت در اومد. متاسفانه فعلا فقط مردم پای پیاده راه می افتن و رهبران سمبلیک یا به اونا می پیوندند و نیمه راه یه کم گاز اشک آور می خورن و بعد میرن یا شرایط رو مساعد نمی بیینن و از ماشین پیاده نمی شن یا یه دفعه اصلا گم میشن.......... برای همین احتمالا بعد از یه مدت انقلابی مثل 57 تکرار میشه و چون سیستمی وجود نداشته معلوم نیست کیا بشن صاحب خون جونایی که این روزا به خاطر بی برنامگی دارن کشته میشن......

    پاسخحذف
  3. ای آ... شیطون خوب تو اون وبلاگ اولیت میگفتی دیگه این یکی رو هم افتتاح کردی ....

    پاسخحذف
  4. از تحلیلی که کردی خوشم اومد و باهات موافقم ..

    پاسخحذف